Výroba výukových videí je klíčovou službou našeho studia, k níž přistupujeme s velkou pečlivostí a péčí. Specializujeme se na tvorbu materiálů, které podporují distanční, hybridní i prezenční výuku na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Hlavním cílem naší práce je vytvořit takové materiály, které budou v rámci vzdělávacího procesu co nejefektivnější a plně využijí výhod, které audiovizuální dílo nabízí. Pro dosažení našich cílů se snažíme mít kvalitní teoretický i zkušeností základ v plné šíři multimediálního vzdělávání a audiovizuální tvorby.
Teoretické východisko naší práce čerpáme zejména z kognitivní psychologie, se zvláštním důrazem na výzkumy profesora Richarda E. Mayera, věnující se oblasti multimediálního vzdělávání. Mayerovy výzkumy poskytují vhled do toho, jak lidé zpracovávají a uchovávají informace při použití multimédií a přinášejí následné principy audiovizuálního zprostředkování informací. Dále se snažíme rozšiřovat a uplatňovat znalosti v oblasti distančního a smíšeného vzdělávání, se kterým je multimediální tvorba často spjata. Díky tomu můžeme poskytnout komplexní podporu při tvorbě a následném použití výukových materiálů. Vždy hledáme tu nejvhodnější cestu k naplnění zadání, které si předem přesně definujeme.
V rámci tvorby výukového videa můžeme poskytnout
- Pomoc s tvorbou zadání:
- výukový záměr/cíle;
- vhodné způsoby začlenění do výuky/předmětu;
- tvorba námětu a klíčových myšlenek;
- specifikace cílové skupiny;
- analýza klíčových prvků pro srozumitelnou a efektivní prezentaci tématu.
- Nastavení a rozpracování vhodného formátu videa.
- Pomoc s přípravou scénáře a mediálních vstupů (grafika, fotky, apod.).
- Kompletní zpracování videa (natočení, zpracování, publikace).
- Konzultace ke způsobům použití videa ve výuce.
Ukázky
Krátká videa do osnovy kurzu
Videa, která jsou součástí osnovy prezenčních, distančních i smíšených kurzů, mohou plnit různé funkce – například sloužit jako úvod do předmětu či jednotlivých kapitol, vysvětlovat organizaci kurzu a podmínky jeho ukončení, shrnovat klíčové informace z proběhlého setkání nebo přinášet podněty k zamyšlení a povzbudit tak k účasti na nadcházejícím setkání.
Oproti textovým materiálům navíc přinášejí i prvek (byť iluzorního) osobního kontaktu s vyučujícím. Tento pocit propojení se může stát důležitým motivačním faktorem, zejména v distančním vzdělávání, kde bývá právě udržení motivace k dokončení kurzu jednou z hlavních výzev.
Interaktivní videa
Video, které v sobě zahrnuje interaktivní prvky známé z e-learningových kurzů, může zvyšovat efektivitu procesu učení, vést ke soustředěné práci s obsahem, zvýrazňovat klíčové informace a snižovat stres z nejasného zadání či očekávaného výstupu.
Do videa lze přidat různé formy interakcí, například otevřené i uzavřené otázky, doplňování do textu, výběr z možností, seřazování, drag & drop nebo reflektivní poznámky.
Díky těmto nástrojům se video stává nejen informačním zdrojem, ale i prostorem pro aktivní zapojení a zpětnou vazbu. Více informací najdete v tomto krátkém článku.
Přednášky ze studia
Studio nám umožňuje standardizovat vizuální styl a může být vhodné například pro sérii videí vznikajících s časovým odstupem. Jednoduchý a čistý prostor může napomoci soustředění a snadnému vkládání grafických elementů. Pozadí většinou volíme do tmavých barev, k nižší zátěži pro oči. V případě delších přednášek videa segmentujeme do kratších výstupů. Můžeme exportovat i jako audio záznam do podcastových aplikací.
Velikost prostoru studia umožňuje natáčet jednu a dvě osoby, větší počet přednášejících natáčíme v jiných prostorách fakulty. Ukázka je z e-publikace Pedagogika volného času.
Záznam přednášky s živým publikem
Záznam přednášky pořizujeme zpravidla jednou kamerou zaměřenou na přednášející osobu a kombinujeme jej se záznamem prezentace. V případě potřeby je možné využít i více kamer, například pro dynamické záběry nebo detailní pohledy na práci s vizuálními pomůckami. Výsledkem může být ucelený videozáznam i samostatně sestříhaná kratší videa určená pro konkrétní využití ve výuce.
Na výrobě těchto záznamů se často podílejí studenti a studentky, kteří mají zájem o videotvorbu a chtějí rozvíjet své praktické dovednosti v reálném prostředí. Vzniká tak nejen výukový materiál, ale i příležitost k rozvoji tvůrčích a technických schopností těch, kdo se na tvorbě obsahu podílejí.
LightBoard studio
Naše nová výuková pomůcka, která umožňuje netradiční formou kombinovat psané písmo a kreslené elementy s digitální grafikou, fotkami, videem a textem. LightBoard se může hodit na popularizační formáty, krátké explainery i složitější výklad fenoménů z přírodních i humanitních věd.
Handwrite video s tabletem
Tyto formáty mohou zábavnou formou vizualizovat potřebné informace a napomáhá tak porozumění tématu. Mohou kombinovat digitální média a ruční psaní či kreslení. Vizuální přítomnost přednášející osoby není ve videu vždy nutná, čehož využívá právě tento formát. Je třeba dávat pozor na kognitivní přetížení v návaznosti na rychlost a bohatost vizuálních a auditivních prvků. Autorka předloženého videa je studentka předmětu VideoED: Tvorba edukačních videí v teorii a praxi, který je v našem studiu realizován.
Videonávody
Videonávody a tutoriály mají zpravidla úzce vymezený záměr předat konkrétní a často i specifické informace. Naším úkolem je návod udělat přehledný, srozumitelný a plně funkční ve svém zadání. To může klást vyšší nároky na přípravu konkrétního scénáře a technického zadání. Výsledkem však může být návod, který ušetří všem stranám mnoho času a úsilí.
Živé vysílání
Vysílání probíhá z našeho audiovizuálního studia a to na běžné platformy jako Facebook, YouTube, MS Teams apod. Snažíme se přednášejícím poskytnout maximální technickou i lidskou podporu v podání co nejlepšího výkonu před množstvím, někdy i stovek divaček a diváků.
Součástí vysílání je i obsluha chatu a pořízení záznamu, který následně upravíme a můžeme publikovat jako video a audio pro ty, kteří vysílání nestihli živě.