Výuková videa

Specializujeme se na tvorbu audiovizuálních materiálů, které podporují prezenční, distanční i smíšenou výuku na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Naším cílem je, aby tyto výstupy byly ve vzdělávacím procesu co nejefektivnější a plně využívaly možnosti daného média.

Snažíme se mít kvalitní teoretický i zkušenostní základ v plné šíři multimediálního vzdělávání a audiovize. Vycházíme zejména z kognitivní psychologie a výzkumů Richarda E. Mayera, které poskytují základní principy multimediální tvorby a navazujeme na stávající didaktické znalosti a zkušenosti napříč všemi formami výuky. Díky tomu nabízíme komplexní podporu při přípravě a využívání výukových materiálů a vždy hledáme nejvhodnější řešení pro stanovené zadání.

V rámci tvorby výukového videa můžeme poskytnout

  • Pomoc s tvorbou zadání:
    • výukový záměr/cíle;
    • vhodné způsoby začlenění do výuky/předmětu;
    • tvorba námětu a klíčových myšlenek;
    • specifikace cílové skupiny;
    • analýza klíčových prvků pro srozumitelnou a efektivní prezentaci tématu.
  • Nastavení a rozpracování vhodného formátu videa.
  • Pomoc s přípravou scénáře a mediálních vstupů (grafika, fotky, apod.).
  • Kompletní zpracování videa (natočení, zpracování, publikace).
  • Konzultace ke způsobům použití videa ve výuce.

Ukázky

Krátká videa do osnovy kurzu

Videa, která jsou součástí osnovy prezenčních, distančních i smíšených kurzů, mohou plnit různé funkce – například sloužit jako úvod do předmětu či jednotlivých kapitol, vysvětlovat organizaci kurzu a podmínky jeho ukončení, shrnovat klíčové informace z proběhlého setkání nebo přinášet podněty k zamyšlení a povzbudit tak k účasti na nadcházejícím setkání.
Oproti textovým materiálům navíc přinášejí i prvek (byť iluzorního) osobního kontaktu s vyučujícím. Tento pocit propojení se může stát důležitým motivačním faktorem, zejména v distančním vzdělávání, kde bývá právě udržení motivace k dokončení kurzu jednou z hlavních výzev.

Interaktivní videa

Video, které v sobě zahrnuje interaktivní prvky známé z e-learningových kurzů, může zvyšovat efektivitu procesu učení, vést ke soustředěné práci s obsahem, zvýrazňovat klíčové informace a snižovat stres z nejasného zadání či očekávaného výstupu.
Do videa lze přidat různé formy interakcí, například otevřené i uzavřené otázky, doplňování do textu, výběr z možností, seřazování, drag & drop nebo reflektivní poznámky.
Díky těmto nástrojům se video stává nejen informačním zdrojem, ale i prostorem pro aktivní zapojení a zpětnou vazbu. Více informací najdete v tomto krátkém článku.

Přednášky ze studia

Studio nám umožňuje standardizovat vizuální styl a může být vhodné například pro sérii videí vznikajících s časovým odstupem. Jednoduchý a čistý prostor může napomoci soustředění a snadnému vkládání grafických elementů. Pozadí většinou volíme do tmavých barev, k nižší zátěži pro oči. V případě delších přednášek videa segmentujeme do kratších výstupů. Můžeme exportovat i jako audio záznam do podcastových aplikací.
Velikost prostoru studia umožňuje natáčet jednu a dvě osoby, větší počet přednášejících natáčíme v jiných prostorách fakulty. Ukázka je z e-publikace Pedagogika volného času.

Záznamy přednášek s živým publikem

Záznam přednášky pořizujeme zpravidla jednou kamerou zaměřenou na přednášející osobu a kombinujeme jej se záznamem prezentace. V případě potřeby je možné využít i více kamer, například pro dynamické záběry nebo detailní pohledy na práci s vizuálními pomůckami. Výsledkem může být ucelený videozáznam i samostatně sestříhaná kratší videa určená pro konkrétní využití ve výuce.
Na výrobě těchto záznamů se často podílejí studenti a studentky, kteří mají zájem o videotvorbu a chtějí rozvíjet své praktické dovednosti v reálném prostředí. Vzniká tak nejen výukový materiál, ale i příležitost k rozvoji tvůrčích a technických schopností těch, kdo se na tvorbě obsahu podílejí.

Videonávody

Videonávody a tutoriály mají zpravidla úzce vymezený záměr předat konkrétní a často i specifické informace. Naším úkolem je návod udělat přehledný, srozumitelný a plně funkční ve svém zadání. To může klást vyšší nároky na přípravu konkrétního scénáře a technického zadání. Výsledkem však může být návod, který ušetří všem stranám mnoho času a úsilí.

LightBoard videa

Naše nová výuková pomůcka, která umožňuje netradiční formou kombinovat psané písmo a kreslené elementy s digitální grafikou, fotkami, videem a textem. LightBoard se může hodit na popularizační formáty, krátké explainery i složitější výklad fenoménů z přírodních i humanitních věd.

Handwrite videa

Tyto formáty mohou zábavnou formou vizualizovat potřebné informace a napomáhá tak porozumění tématu. Mohou kombinovat digitální média a ruční psaní či kreslení. Vizuální přítomnost přednášející osoby není ve videu vždy nutná, čehož využívá právě tento formát. Je třeba dávat pozor na kognitivní přetížení v návaznosti na rychlost a bohatost vizuálních a auditivních prvků. Autorka předloženého videa je studentka předmětu VideoED: Tvorba edukačních videí v teorii a praxi, který je v našem studiu realizován.

Živé vysílání

Vysílání probíhá z našeho audiovizuálního studia a to na běžné platformy jako Facebook, YouTube, MS Teams apod. Snažíme se přednášejícím poskytnout maximální technickou i lidskou podporu v podání co nejlepšího výkonu před množstvím, někdy i stovek divaček a diváků.
Součástí vysílání je i obsluha chatu a pořízení záznamu, který následně upravíme a můžeme publikovat jako video a audio pro ty, kteří vysílání nestihli živě.

PdF MU na YouTube

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info